Cara Memasang Like Box Page Facebook Di Blog

Sedikit saya akan mengulas tentang bagaimana memasang widget "Like Box Facebook" pada blogdetik.
Silahkan disimak tutor dibawah ini :
  1. Buka browser anda dan taip link ini, http://www.facebook.com/pages atau klik di sini. Link ini mempaparkan satu paparan untuk membuat page di facebook. Klik butang “Create Page“.
  2. Paparan untuk membuat page baru akan terpapar. Terdapat dua pilihan untuk membuat page di Facebook iaitu community page dan official page. Aku sarankan anda buat page bawah community.
  3. Langkah ketiga ialah kita masukkan nama blog yang anda miliki contohnya aku masukkan nama contohnya sayasukablog.com sebagai contoh. Kemudian klik butang ” Create Community Page “.
  4. Kini, page blog anda di Facebook anda telahpun siap, langkah pertama Like terlebih dahulu page anda itu.
  5. Langkah kelima ialah edit page anda dengan apa-apa maklumat yang anda rasakan perlu, contohnya website dan diskripsi blog anda dan klik “save changes”.
  6. Seterusnya, pergi navigasikan tetikus anda ke bahagian atas sebelah kanan paparan, klik Account dan pilih Manage Pages.
  7. Paparan ” Pages You Manage ” akan terpapar, pilih page yang ingin anda buka.
  8. Klik link ini, http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like. Ini adalah paparan yang akan mempaparkan 8 social plugin facebook dan plugin yang akan kita gunakan di sini ialah like box plugin.
  9. Bukak page yang anda buat sebentar tadi dan salin link tersebut.
  10. Letakkan link/URL yang anda salin itu tadi di ruangan “Facebook page URL”. Anda boleh mengubah lebar, skema warna dan lain-lain mengikut kehendak anda. Paparan sementara akan terpapar disebelah kanan setelah link/URL yang anda salin tadi diletakkan.
  11. Klik butang “Get Code ” dan anda akan menerima satu paparan dua jenis pilihan kod iaitu IFRAME dan XFBML. Aku cadangkan anda mengambil kod daripada IFRAME dan letak kod tersebut dimana-mana bahagian dalam blog anda tidak kira di bahagian tepi ataupun tengah.
Semoga bermanfaat...

0 comments:

Post a Comment

Terimakasih atas kunjungan Anda.
Kalau Anda menyukai Blog ini, tolong tinggalkan komentar yach...